Събиращият човек

бр.29/2020

Милен е събиращ човек. Това е първото, което ми идва на ум, като се сетя за него. В българския контекст, където по правило геният е на завистта, а богът е на разделението, Милен е от малкото хора по тези земи, които притежават нетукашния талант да събират хора. И да ги увлича да правят нещо, сякаш наистина само това са искали да правят. За този талант искам да кажа две думи. Милен направи голямото жури за драматургия около наградите „Аскеер“. Две заслужаващи вниманието ни неща. Първото, разбира се, е да се акцентира на текста, на пиесата, на човека зад думите, който обикновено е „човекът в ъгъла“, щом се задейства машинарията на представлението и дойдат фойерверките на успеха. Милен държеше да се обърне прожекторът към този човек, и то как. За тази категория в продължение на доста години, не се наемам да кажа точния брой, Милен привлече една невероятна и невъзможна другаде компания от хора. Никога и никъде другаде не съм виждал толкова смислени хора, събрани на едно място, от една кауза. (В скоби казано, смислените хора тук хем не са много, хем по правило са разделени.)

Тук беше професор Богдан Богданов, пред когото винаги си респектиран. Тук беше самата академик Вера Мутафчиева… Тук влизаше един от най-големите ни поети и драматурзи Иван Теофилов, висок учител на мнозина от нас. Тук бяха професорите Ивайло Знеполски и Георги Каприев, последният изкушен от театъра и един от най-добрите предговарящи сборниците с пиеси, които излизаха накрая в „Библиотека за съвременна българска драматургия „Аскеер“. Тук беше Георги Лозанов. Не мога да пропусна писатели и поети като Теодора Димова, Пламен Дойнов, Елин Рахнев… Изброявам хора, които не са театрални критици, нито пък са изцяло от театралната гилдия, макар че присъстваха и значими личности от съсловието. Но беше важно, че Милен създаваше не просто жури, а малко общество. Отваряше театъра към по-широкия свят на академичното и литературата, приобщаваше и връщаше сцената към словото, към началото. В края на тези обсъждания, понякога меки, друг път по-остри, завършвахме с една обща снимка. Имало е критични ситуации, в които Милен се намесваше деликатно, по неговия начин, той умее да говори, и нещата продължаваха.

Милен Миланов в „Емигранти“ от Славомир Мрожек. Реж. Диана Добрева. Театър „Българска армия“. Сн. Личен архив

Освен този талант на събиращия човек, Милен има и друг талант – на четящия човек. Милен четеше и продължава да чете всички нас, които едва ли се четем помежду си. И по този начин пак ни събира. Току-що публикувани книги, романи, стихосбирки, текстове из пресата – всичко това вече беше минало през очите на Милен още с излизането си. Не знам дали много хора знаят, че Милен обича и подкрепя поезията, достатъчно е да споменем съучастието му в конкурса на името на Николай Кънчев, провеждан от Федя Филкова  (също член на журито за драматургия),  или четенията, които прави в малките пространства на театъра. Такива широко скроени и отворени към света хора са рядкост не само по тукашните ширини. Никога не съм бил фамилиарно близък с него, не обичам този тип близост, но винаги знам, че някъде, обвит в тютюнев дим и заобиколен от книги или от хора, на които развълнувано обяснява нещо, Милен вече има идеи за сто нови неща. И това прави света малко по-лесен за понасяне.

Едни от най-хубавите думи, които някога съм получавал, бяха от него някаква вечер след поетическо четене в „Сфумато“. Милене, сега ти ги връщам, те са точни за теб: Как успяваш всяко нещо, което направиш, да стане събитие?

Честит празник! 

ГЕОРГИ ГОСПОДИНОВ

Вашият коментар

Filed under Юбилей

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s